چکیده :

امامت پس از پيامبر (ص) همان انجام وظايف مقام رسالت است و امام ، تمام وظايفي را كه رسول و پيامبر (ص) بر عهده دارد ، بر عهده مي گيرد تنها تفاوتي كه رسول و امام دارند اين است كه پيامبر (ص) پايه گذار دين و طرف وحي الهي و داراي كتاب است و امام منهاي اين جهت نسخه دوم پيامبر (ص) مبين و بيانگر اصول و فروع حافظ و نگهبان دين از تحريف است . طبق اين نظريه امام بايد داراي دو شرط اساسي باشد : 1- اعلم امت و آگاه ترين فرد نسبت به اصول و فروع اسلام باشد . 2- مصونيت از گناه و پيراستگي از خطا ، زيرا بدون داشتن عصمت نمي تواند اعتماد مردم را به گفتار و رفتار خود جلب كند و الگوي براي مردم باشد . براي عصمت امام هم به ادله نقلي استناد شده است و هم به ادله عقلي ، ما در اين مقاله به چند دليل عقلي بر وجوب عصمت براي امام اقامه نموديم كه عبارتند از: 1- برهان امتناع تسلسل 2- برهان حفظ شريعت 3- پي آمدهاي معصوم نبودن امام.

کلید واژگان :

امامت، عصمت، علم، عقل، شريعت.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک