چکیده :

رابطه صنعت و دانشگاه، با گسترش عواملي از جمله جهاني سازی، رشد روزافزون رقابت در سطح ﺑﻴﻦالمللي و تغييرات سريع فناورانه، ﺑﻪسوي توسعه سريع بازار دانش، تغيير كرده است. به منظور افزايش نوآوري، كارايي و ايجاد ثروت، دانشگاهﻫﺎ و صنعت ﻣﻲباید تعامل مناسبی با یکدیگر داشته باشند. عوامل مختلفي بر همكاري ميان دانشگاه و صنعت تأثير دارند و زماني اثربخش خواهد بود، كه با زباني مشترك با هم ارتباط برقرار كنند. دانشگاهﻫﺎ عمدتاً با زبان گسترش مرزهاي دانش، و صنایع با زبان کسب سود و کاهش هزينه سخن ﻣﻰگويند. اين عدم هم زباني امكان تعامل و همكاري موثر آنها با يكديگر را كاهش ﻣﻲدهد. همچنین با استفاده از نظریه پنجره جوهری و کاربرد خودگشودگی و بازخورد در ارتباطات ﺑﻴﻦسازمانی ﻣﻲتوان با گسترش ناحيه عمومی در پنجره جوهری، میزان آگاهی و اعتماد دانشگاه و صنعت را با یکدیگر افزایش داده و در تعامل و درک متقابل، اثربخش‌تر ظاهر شوند. در واقع پنجره جوهري یک الگوی ارتباطی براي بهبود درك افراد و یا رابطه بین سازمانﻫﺎ از یکدیگر است که هر قدر ناحیه عمومی بین افراد و یا بین سازمان گستردهﺗﺮ شود توان برقراري ارتباطی آنها بیشتر ﻣﻲشود. در این فرایند اگر فقط یک طرف اقدام به خودگشودگی و بازخورد نماید، و طرف دیگر آن را انجام ندهد، ارتباط بخوبی برقرار ﻧﻣﻲشود. بنابراین در این مقاله پنجره جوهری با تبیین مبانی ارتباط فیﻣﺎبین، نقش بسزایی در شناخت ماهیت رابطه دانشگاه و صنعت ایفا ﻣﻲکند.

کلید واژگان :

پنجره جوهری، ارتباط صنعت و دانشگاه، مراکز تحقیقی، خودگشودگی، مفاهمه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک