چکیده :

هوش هیجانی و خلاقیت از عوامل موثر و تعیینکننده در برآیندهای زنددگی واقعدی مانندد موفقیدت در مدرسده و تحصیل، موفقیت در شغل و روابط بین فردی و به طور کلی در کنشوری سلامت هستند. پژوهش حاضر با هددف مقایسه هوش هیجانی و خلاقیت دانشآموزان تیزهوش و دانشآموزان با هوش متوسط انجدام شدده اسدت. طدرح پژوهش توصیفی از نوع علّی مقایسهای است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع دبیرستان شهرستان - دامغان در سال تحصیلی 0300 03 بود که از بین آنها نمونهای به حجم 91 نفر به روش نمونهگیدری در دسدترس - انتخاب شدند ) 31 دانشآموز تیزهوش و 31 دانشآموز با هوش متوسط(. شرکتکنندگان به مقیاسهدای خلاقیدت )عابدی، 0393 ( و هوش هیجانی ) بار اُن، 0000 ( پاسخ دادند. نتایج آزمدون تدی مسدتقل نشدان داد کده هدوش - هیجانی و خلاقیت )به جز مؤلفه انعطافپبیری( دانشآموزان تیزهوش به طور معناداری بیشتر از داندشآمدوزان بدا >1/ هوش متوسط است ) 11 P (. با استفاده از برنامههای آموزشی مربوط به هدوش هیجدانی و چگدونگی پدرورش خلاقیت به دانشآموزان با هوش متوسط، میتوان عملکرد این دانشآموزان را بهبود بخشید.

کلید واژگان :

هوش هیجانی، خلاقیت، دانشآموزان تیزهوش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک