چکیده :

زمینه و هدف: بیماری تالاسمی علاوه بر عوارض جسمی، برخی مشکلات روانی و اجتماعی را برای بیماران ایجاد می¬کند. این عوارض باعث می¬شود زندگی توأم با خستگی، ضعف، کاهش یادگیری و رنجوری بوده و افراد قادر به تجربه محیط زندگی خود مانند افراد عادی و سالم نباشند. با توجه به این¬که موفقیت هر انسان در عصر حاضر منوط به برخورداری از توانایی یادگیری، فارغ بودن از نگرانی بیمارگونه و سخت-کوش بودن است و این توانایی¬ها نیاز به راهبردها و تکنیک¬هایی دارد که در صورت وجود، افراد در یادگیری موفق خواهند بود. لذا هدف این پژوهش مقایسه راهبردهای یادگیری، سخت¬کوشی و نگرانی مبتلایان به تالاسمی و افراد عادی بود. روش بررسی: روش تحقیق از نوع علی-مقایسه¬ای بود. جامعه آماری شامل افراد مبتلا به تالاسمی شهرستان آمل و افراد عادی این شهرستان با داشتن تحصیلات متوسطه و بالاتر بود. از جامعه¬ی آماری تعداد 30 نفر از افراد مبتلا به تالاسمی و 30 نفر افراد عادی به روش نمونه¬گیری تصادفی و در دسترس انتخاب گردید.¬ نمونه¬ی انتخابی در فاصله¬ی سنی 16 – 25 بود. ابزار پژوهش پرسشنامه 31 سوالی راهبردهای یادگیری پینتریچ و همکاران با پایایی 87/0، پرسشنامه 10سوالی نگرانی استوبر و جورمن با پایایی 95/0 و پرسشنامه 27سوالی سخت¬کوشی کیامرثی با پایایی 89/0 بوده است. داده¬ها با استفاده از روش t دوگروهی مستقل تجزیه و تحلیل شد. يافته ها: نتایج نشان داد که در سطح اطمینان 95% بین راهبرد¬های یادگیری(01/2- = (58) t) ، نگرانی (/2- =(58) t) و سختکوشی (52/6 =(58) t) یادگیرندگان تالاسمی با افراد عادی تفاوت وجود دارد. بحث و نتيجه گيري: سخت¬کوشی و راهبردهای یادگیری بیماران تالاسمی به گونه¬ی معنی¬داری پایین¬تر از افراد عادی است در مقابل نگرانی افراد تالاسمی از افراد عادی بیشتر است.

کلید واژگان :

راهبردهای یادگیری، نگرانی، سخت¬کوشی، مبتلایان به تالاسمی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک