چکیده :

تکنولوژی آموزشی مانند دیگر پدیده های بشری، نیازمند تأمل فلسفی و اندیشیدن در حوزه فلسفه، اهمیت و کاربرد آن دارد. کاربرد مؤثر جهت حل مشکلات آموزشی، در گرو این امر است که چنین تأملی با دقت کافی صورت پذیرد. در این مقاله ابتدا از فلسفه، تعلیم و تربیت، فلسفه آموزش و پرورش، فلسفه تکنولوژی و بالاخره فلسفه تکنولوژی آموزشی بحث شده است، سپس از تکنولوزی آموزشی به عنوان رشته ای به منظور رسیدن به آرمان های تربیتی، همچنین تسهیلگر آموزش و یادگیری سخن به میان آمده است. بررسی تاریخچه تکنولوژی آموزشی در چند دهۀ قبل بیانگر این نکته است که از این رشته در ابتدا فقط به عنوان کاربرد وسایل سمعی و بصری یاد می شد. اما بعدها به اهمیت آن پی برده شد و به عنوان یک رشته علمی که از یافته های سایر علوم نیز استفاده می کند، وارد عرصه آموزش و یادگیری شد. همچنین سه دیدگاه متفاوت( فلسفه و رشد نظریه ها، پژوهش فلسفی و فلسفه های شخصی) در زمینه مبانی فلسفی این رشته بیان شده و در آخر از حیطه ها و کاربرد این رشته بحث شده است.

کلید واژگان :

فلسفه تکنولوژی آموزشی، تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و تکنولوژی آموزشی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک