چکیده :

امروزه اهمیت کارآفرینی در توسعه جوامع آشکار و نقش آموزش های فنی و حرفه ای در این بخش ویژه است. استفاده کنندگان از آموزش های فنی وحرفه ای با توجه به مهارتی که ناشی از آموزش است و تجربه عملی کار را در محیط آموزشی انجام می دهند وضعیت مطلوب تری نسبت به شغل دارند. بر همین اساس هدف از انجام این پژوهش مقایسه قابلیت های کارآفرینی در بین فراگیران مراکز آموزش فنی وحرفه ای و هنرستان های فنی و حرفه ای می باشد. روش پژوهش توصیفی با رویکرد پیمایشی است که در بین جامعه آماری کارآموزان مراکز آموزش فنی وحرفه ای و هنرستان های فنی وحرفه ای انجام گرفت. که با توجه به حجم بالای مخاطبان لذا تعداد 300 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدندکه از مراکز آموزش فنی وحرفه ای 150 نفر و از هنرستان های فنی وحرفه ای نیز 150 نفر انتخاب شدند که جهت افزایش همگن سازی نمونه آماری از هر دو بخش در 3 رشته آموزشی اقدام به سنجش قابلیت کارآفرینی گشت. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد که در بعد کنترل درونی، استقلال طلبی، توفیق طلبی، ریسک پذیری و خلاقیت قابلیت های کارآفرینی را سنجش نمود. داده ها در پایان با استفاده از نرم افزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی تحلیل گشت. یافته ها نشان داد که قابلیت کارآفرینی در بین هر دو گروه کارآموزان مراکز آموزش فنی وحرفه ای و هنرستان های فنی وحرفه ای نامطلوب می باشد ولی قابلیت کارآفرینی کارآموزان مراکز آموزش فنی وحرفه ای از هنرآموزان هنرستان های فنی وحرفه ای بیشتر است. ضعف قابلیت کارآفرینی فراگیران آموزش های مهارتی بیانگر برنامه ریزی بهتر و توجه بیشتر به تقویت مولفه های کارآفرینی در بین فراگیران این بخش می باشد. با توجه به رسالتی که آموزش های فنی و حرفه در ورود به بازار کار برای کارآموزان دارد لذا تقویت مهارت های مرتبط با کارآفرینی باید در اولویت این آموزشها قرار گیرد.

کلید واژگان :

قابلیت کارآفرینی، مراکز آموزش فنی وحرفه ای ، هنرستان های فنی وحرفه ای ، خلاقیت، مهارت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک