چکیده :

زمینه: اصطلاح ناتوانی یادگیری برای تبیین مشکلات یک فرد با هوش‌بهر متوسط در کسب مهارت­های تحصیلی اساسی به کار می ­رود و می­تواند بر توانایی فرد در درک و استفاده از زبان شفاهی یا نوشتاری، انجام محاسبات ریاضی، هماهنگی حرکت­ها، یا توجه مستقیم تاثیر بگذارد. ناتوانی یادگیری می­تواند به 3 شکل مشکلات در خواندن، نوشتن و حساب­کردن بروز یابد. میزان شیوع این ناتوانی در سال­های اخیر، بسیار افزایش یافته و در پژوهش­های مختلف برآوردهای متفاوتی از آن صورت گرفته است. نتیجه گیری: یکی از علل مهم تفاوت­های معنادار در میزان شیوع این اختلال در پژوهش‌های مختلف مربوط به رویکردهای گوناگون تشخیصی است. 3 شیوه مهم در تشخیص ناتوانی­های یادگیری عبارت‌اند از: رویکرد ناهماهنگی پیشرفت – توانایی، رویکرد پاسخ به مداخله و رویکرد پردازش شناختی. هرکدام از این رویکردها طرفداران و مخالفان ویژه خود را دارند. بدین ترتیب در این مقاله ضمن مروری کلی بر تعریف­ و توصیف ناتوانی یادگیری، رویکردهای مختلف تشخیصی به ‌تفصیل مورد بررسی و نقد قرار می­گیرند و در پایان نتیجه­ گیری نهایی صورت می­گیرد.

کلید واژگان :

ناتوانی یادگیری، ناهماهنگی پیشرفت - توانایی، پاسخ به مداخله



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک