چکیده :

بازار در معنای سادهاش مکانی است برای مبادله کالا و تامین نیازمندیها اما به واقع، مفهومی است که در تاریخ اجتماعی و اقتصادی جوامع کارکرد و جایگاه ویژهای دارد. گستره بازار در تمامی سطوح به ویژه در مبادلات روستایی نمود دارد و از مسایل اساسی در روستاها نداشتن دسترسی مستقیم روستاییان به بازار خرید و فروش کالا است. هدف این پژوهش امکانسنجی بازار محصولات زراعی در دهستان سلطانآباد شهرستان خوشاب است. پژوهش حاضر، رویکرد روششناسی ترکیبی را دنبال کرده است. اطلاعات و دادههای لازم از منابع کتابخانهای و میدانی گردآوری شده، ابزار پژوهش نیز پرسشنامه است و روایی آن توسط متخصصین این رشته مورد تایید قرار گرفت. ازآنجایی که سوالات تحقیق در دو گروه سوالات مکانی و غیرمکانی تنظیم شده است، برای ارزیابی سوالات پرسشنامه و سنجش مؤلفههای پژوهش از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. حجم نمونه پژوهش شامل ۰۷۱ خانوار از دهستان سلطانآباد بود که بر اساس فرمول کوکران تعیین شد. پرسشنامهها به روش نمونهگیری تصادفی از میان چهار گروه هدف شامل: خریدارن و فروشندگان روستاها و شهر سلطانآباد تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل آماری دادهها در محیط نرمافزاری SPSS صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد، مؤلفههای اثرگذار در امکان سنجی بازارچه های دورهای به ترتیب عبارت اند از: -1بازاریابی سرمایه -۲نیروی انسانی -۳بازاریابی تولیدات -۴خدمات حمل و نقل و -۵توزیع نهادهها. همچنین، مقایسه شعاعی قدرت کشش بازار دهستان سلطانآباد نسبت به شهرهای فرا دهستانی و تعیین میزان نفوذ بازار سلطانآباد در داخل دهستان نشان داد که روستاهای سوزنده و خوشاب از بیشترین مبادله با بازار شهر سلطانآباد برخوردارند. نتیجه و پیشنهاد نهایی پژوهش بر تقویت و توسعه بازار سلطانآباد و ایجاد بازارهای دورهای در دو روستای کیخسرو و نورآباد مستقر در دهستان تأکید دارد.

کلید واژگان :

بازارهای روستایی، بازارچه های موقت، خرید و فروش کالا، سلطان آباد



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک