چکیده :

هدف این مقاله ارائه چارچوب یک پارادایم چهارم در حوزه مدیریت کیفیت است زیرا سه پارادایم فعلی، دیگر برای درک آنچه که در گذشته رخ داده و درک آنچه در حال حاضر در حال رخدادن است و آنچه که در آینده نیازمند خواهد بود، کافی نیستند. در پژوهش حاضر یک بررسی ادبیاتمحور بر روی دیدگاههای مختلف مدیریت کیفیت انجام شدهاست. اصول زیربنایی به سه پارادایم کیفیت منجر شدهاست. این ادبیات در مورد مدلهای چهارگانه برای تعیین سه پارادایم موجود و شناسایی ویژگیهای احتمالی پارادایم چهارم، مورد بررسی قرار گرفتهاست. میتوان چهار پارادایم کیفیت در مدیریت کیفیت را تشخیصداد: پارادایم تجربی، پارادایم مرجع، پارادایم انعکاسی و پارادایم تکوینی. استفاده از این پارادایمها با توجه به زمینه هدف، متفاوت است. آنها باهم یک مفهوم به نام مدیریت کیفیت جامع را تشکیل میدهند. در حال حاضر، پارادایم تکوینی به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است، اگرچه ممکن است بهترین تجهیزات برای یافتن روشهای جدید کار برای سازمانها در زمینه فعلی باشد. در مرور ادبیات، نویسندگان از پایگاه داده هفت مجله را انتخاب کردند که عبارتند از: مدیریت کیفیت جامع (مدیریت کیفیت جامع و برتری تجاری)؛ آکادمی مدیریت بررسی؛ مدیریت تولید و عملیات؛ دینامیکهای سازمانی؛ مرور کسبوکار هاروارد؛ بررسی مدیریت اسلون و رفتار و عملکرد سازمانی. در حالت جستجوی پیشرفته، نویسندگان به دو موضوع ورود کردند: مدیریت کیفیت و پارادایم. نتایج انتخاب شده (در مجموع 289مقاله) برای آمادگی برای پاسخ به موضوعات فوق مورد بررسی قرار گرفتند. این امر منجر به انتخاب ۲۶مقاله شد که در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفتهاند. پارادایم تکوینی میتواند بیشتر در کاربرد آن برای مدیریت کیفیت در سازمانها در زمان تغییر جدید مورد بررسی قرارگیرد. در اینجا چند دیدگاه اولیه ارائه شدهاست. پارادایم تکوینی میتواند فراتر از حوزه مدیریت کیفیت تأثیرگذار باشد. این مقاله بینشهای جدیدی را در ماهیت مدیریت کیفیت در زمانهای تغییر و وضوح در قابلیت استفاده از ایدهها و ابزارهای چهار پارادایم متفاوت در قرن بیست و یکم ارائه میدهد

کلید واژگان :

مدیریت کیفیت جامع، زمینه، تغییر جدید، تعریف کیفیت، پارادایم کیفیت، چشمانداز کیفیت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک