چکیده :

از آنجایی که فرآیندهای درون محفظه احتراق از نوع فرآیندهای ترمودینامیکی است، ضرورت دارد که فرآیندهای درون موتور از دیدگاه ترمودینامیکی نیز مورد بررسی واقع گردد. لذا در این تحقیق نخست به تحلیل چرخه اتو که مدل مناسبی برای موتورهای بنزینی است، پرداخته گردیده و سپس چرخه دیزل مورد ارزیابی واقع گردید. و در آخر چرخه دوگانه تشریح گردیده است. چرخه اتو که توسط آقای نیکلاس اتو ارایه شده است، یک چرخه ترمودینامیکی است که برای تحلیل فرآیندهای یک موتور اشتعال – جرقه ای مورد استفاده قرار می گیرد. در هنگام شکل گیری هر یک از این فرآیندها، مقادیر پارامترهای ترمودینامیکی همچون فشار، دما و حجم تغییر می نماید. چرخه اتو مدل مناسبی برای تحلیل این تغییرات در یک موتور اشتعال – جرقه ای می باشد. چرخه دیزل نیز که توسط آقای رودلف دیزل ارایه گردیده است، برای تحلیل موتورهای اشتعال – تراکمی استفاده می گردد. مدل مناسبی است که می توان به وسیله آن فرآیندهای ترمودینامیکی یک موتور دیزل را بررسی نمود. در چرخه دیزل نیز همچون چرخه اتو فرض شده است که فضای سیلندر به صورت محبوس بوده و هیچ گونه مکش و تخلیه ای رخ نمی دهد. در هنگام احتراق نیز فرض بر آن است که هیچ واکنش شیمیایی رخ نمی دهد و صرفا تبادل گرما با محیط وجود دارد. در چرخه دوگانه، با دقت در فرآیندهای چرخه اتو و چرخه دیزل می توان دریافت که تفاوت اصلی این چرخه ها در فرآیند احتراق آن ها می باشد. به طوری که فرآیند احتراق در چرخه اتو، یک فرآیند حجم ثابت است؛ اما در چرخه دیزل، فرآیند احتراق به صورت یک فرآیند فشار ثابت می باشد.

کلید واژگان :

چرخه اتو ، چرخه دیزل ، چرخه دوگانه ، فرآیند چرخه موتور



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک