چکیده :

این تحقیق به بررسی عوامل موثر بازاریابی بر عملکرد بین المللی با نقش میانجی مزیت رقابتی کسب و کارهای کوچک و بزرگ منطقه آزاد بندرانزلی پرداخته است. روش پژوهش حاضر پیمایشی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش؛ مدیران فعال کسب و کارهای کوچک و بزرگ منطقه آزاد بندرانزلی هستند که تعدادشان در مجموع 148 نفر است. روش نمونه گیری پژوهش حاضر تمام شمار می باشد. ابزار جمع آوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه می باشد. برای سنجش متغیر عوامل بازاریابی با چهار مولفه(هوش بازار، نوآوری محصول، قیمت گذاری و ارتباط) همراه 16 سوال، پرسشنامه بین المللی شدن با 7 سوال و مزیت رقابتی با 10 سوال اقتباس شده از مقاله فلاحت و همکاران(2020) استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل موثر بازاریابی در کل و به تفکیک توسط متغیر میانجی مزیت رقابتی بر عملکرد بین المللی شرکت ها تاثیر معناداری دارد. متغیر قابلیت قیمت‌گذاری بر عملکرد بین المللی شرکت ها از طریق مزیت رقابتی دارای بیشترین ضریب اثر کل را دارا می باشد.

کلید واژگان :

هوش بازار، نوآوری محصول، قیمت گذاری، ارتباط، عملکرد بین المللی، مزیت رقابتی



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک