چکیده :

کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه ی اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرآیند توسعه ی جوامع دارد؛ به گونه ای که توسعه کارآفرینی هسته برنامه های توسعه کشورها محسوب می گردد. طی چند دهه اخیر، مو.ضوعاتی نظیر تحول، نوآوری و کارآفرینی توجه زیادی را در بخش های دولتی به خود جلب کرده است. با اینکه اصطلاح کارآفرینی عمدتا در ارتباط با بخش خصوصی بکار رفته است، اما اکنون در ادبیات مدیریت بخش دولتی به وفور دیده می شودومباحث زیادی در خصوص وجود، ماهیت و کاربرد کارآفرینی در بخش دولتی شکل گرفته است. از سوی دیگر مقوله کارآفرینی استراتژیک به عنوان ترکیبی از اصول ابتدایی کارآفرینی و مدیریت استراتژیک و به منظور درک چگونگی خلق ارزش از طریق بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه موجود در محیط خارجی و توسعه مزیت رقابتی در شرکت ها و سازمان ها، در سالیان اخیر جایگاه ویژه ای در ادبیات کارآفرینی به خود اختصاص داده است. لذا مقاله حاضر با رویکردی تحلیلی و با بهره گیری ازمنابع کتابخانه ای و نتایج تحقیقات انجام گرفته در راستای موضوع مقاله به بررسی نقش و جایگاه کارآفرینی در بدنه دولت ( کارآفرینی دولتی) و با تاکید برکارآفرینی استراتژیک پرداخته است و نهایتا یک چارچوب ادراکی مقتضی از کارآفرینی دولتی را با هدف ایجاد قابلیت دولت کارآفرین ارائه داده است.

کلید واژگان :

کارآفرینی، کارآفرینی دولتی، کارآفرینی استراتژیک، دولت کارآفرین



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک