چکیده :

هدف: بررسی تاثیر شش هفته ( 12 جلسه)، طرح ملی طناورز(طناب زنی)، بر توانایی ادراکی-حرکتی تعادل پویا دانش آموزان پسر چهارم ابتدایی شهرستان پیرانشهر می باشد. روش: این پژوهش، از نوع آزمایش-میدانی بود که درآن دانش آموزان دو کلاس از دو مدرسه متفاوت به طور نمونه گیري خوشه اي مرحله اول، یکی درگروه آزمایش( 61 نفري)، و دیگري در گروه کنترل( 64 )، انتخاب شدند. براي اندازه گیري تعادل پویا از آزمون چوب موازنه استفاده شد. ابتدا از آزمودنیهاي دو گروه پیش آزمون گرفته شد، سپس گروه آزمایش به مدت 12 جلسه و هرجلسه به مدت 45 دقیق ه، به تمرینهاي مصوب وزارت آموزش وپرورش بصورت انفرادي،گروهی پرداختند. یافته ها: مقایسه نتایج تفاوت میانگینهاي پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد، که شرکت در تمرینات طناورز موجب می شود که آزمودنیهاي گروه تعلیم دیده در مقایسه با گروه کنترل، مهارت تعادل پویاي خود را افزایش داده اند. این تفاوت درسطح اطمینان معنادار بود. p≥0/ و 01 p≥0/05 نتیجه گیري: طرح ملی طناورز باعث رشد ادراکی-حرکتی(تعادل پویاء)، دانش آموزان شد. پس می توان از طرح ملی طناورز جهت پیشرفت در ورزشهاي که نیازمند تعادل پویا می باشد، استفاده نمود.

کلید واژگان :

طناورز، توانایی ادراکی-حرکتی، تعادل پویا، دانش آموزان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک