ضرورت وجودي هماهنگي بين سازماني در صنعت توريسم از جمله موضوعاتي است كه دانشمندان و مديران اين صنعت بر آن تأكيد زيادي كردهاند. رشد و توسعه اين صنعت، ارتباطي بسيار نزديك و ناگسستني با شمار زيادي از سازمانها و تشكيلات دولتي و غيردولتي دارد و فقط ميتواند با در نظر داشتن همه پيچيدگيها و ابعاد آن در تمام سطوح(ملي، منطقهاي و محلي) و لحاظ كردن همه عناصر مرتبط با آن تحقق يابد بگونهاي كه ميتوان گفت هرگونه هدفگذاري، تعيين استراتژيها، خطمشيها و ساير برنامههاي مرتبط بايستي با هماهنگي ديگر سازمانها و تشكيلات انجام شود تا قرين موفقيت و اثربخشي باشد. با توجه به اينكه توريسم موضوعي چندبعدي بوده و همزمان لازم است چند سازمان مستقل از هم در مورد آن اتخاذ تصميم نمايند لذا بوجود آوردن زمينه لازم جهت ايجاد هماهنگي بين اين سازمانها با توجه به استقلال كاريشان نسبت به هم، بعنوان يكي از ضروريات دسترسي به هدف رشد و توسعه آن بوده، كه يكي از مهمترين چالشها در اين مورد، ساختار اداري و نيروي انساني موجود در سازمانهاي مسئول و متولي اين صنعت ميباشد. در مقاله حاضر، با هدف توسعه ابزاري اندازهگيري ميزان هماهنگي بينسازماني ميان سازمانهاي متولي و مرتبط با صنعت توريسم بعنوان يك مسئله و چالش چندبعدي و فرابخشي(با توجه باينكه موقعيتهاي توريستي جذاب و منحصر بفرد ايران، آنرا در زمره ده كشور طراز اول جهان قرار داده است)، ضمن مرور مستند ادبيات موضوعي مربوط، الگويي توسعه داده شده است تا بتواند بعنوان مبنايي براي بررسي و مطالعه بيشتر در مورد هماهنگي بينسازماني ميان سازمانهاي موجود در دنياي واقعي باشد. در پايان مقاله، موارد مذكور جمعبندي شده، بحثونتيجهگيري، كاربردهاي مديريتي، و پيشنهادات مرتبط با آن جهت پيگيري تحقيقات مشابه در آينده ارائه شده است.
کلید واژگان :هماهنگي - هماهنگي بينسازماني – توريسم
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142148937785454
- سال انتشار : 1384
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : ظرفيتهاي اقتصاد ايران با تأكيد بر وضعيت گردشگري ايران در بستر جهاني شدن
- برگزار کنندگان : دانشگاه آزاد اسلامي واحد فيروزكوه
- تاریخ ثبت : 1393/10/27 13:39:37
- ثبت کننده : حسنعلی آقاجانی
- تعداد بازدید : 390
- تعداد فروش : 0