چکیده :

مدیریت دانش طراحی هوشمندانه فرآیندها، ابزارها، ساختار و غیره با قصد افزایش، نوسازی، اشتراک یا بهبود استفاده از دانش است که در هر کدام از سه عنصر سرمایه فکری نمایان می شود. کیفیت به عنوان یک رویکرد مدیریتی تعریف شده است که سازمان را قادر می سازد تا به مزیت رقابتی دست یابند. سیستم های مدیریت کیفیت با توجه به اصول و همچنین پتانسیل های موجود می تواند به خوبی در زمینه پیاده سازی مدیریت دانش مثمر ثمر واقع خواهد شد. در مقاله حاضر ضمن مرور ادبیات موضوعی مربوط به مدیریت دانش و فرایند های مدیریت دانش، مدیریت کیفیت، و اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر، پس از بررسی نتایج تحقیقات تجربی، به استخراج شباهتهای بین آنها شامل تأیید وجود رابطه بین مدیریت کیفیت و مدیریت دانش، تأثیر اثر رابطه ی بین «مدیریت دانش و مدیریت کیفیت» بر «عملکرد سازمانی»، قابل تعمیم بودن نتایج در صنایع مختلف، و نیز تفاوتهای بین آنها شامل تفاوتهای روش شناسانه در پژوهش ها از نظر کیفی و کمی بودن تحقیقات، متفاوت بودن جهت رابطه در مقالات مختلف بطوری که برخی مقالات مدیریت دانش را بر مدیریت کیفیت و برخی مدیریت کیفت را بر مدیریت دانش موثر دانستند، وجود متغیرهلای مداخله گر متنوع در مقالات مختلف و عدم تفاهم در این متغیرها، پرداخته شد. در پایان نتیجه گیری شده است که مدیریت دانش و مدیریت کیفیت فراگیر باهم رابطه ای متقابل دارند که میزان این نتایج در بخش صنعت و خدمات چه در تحقیقات کمی و چه کیفی تأیید شده است.

کلید واژگان :

مطالعه تطبیقی، مدیریت دانش، مدیریت کیفیت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک