چکیده :

موضوع موفقيت در ارائه محصول جديد، مقوله اي پراهميت براي مديران و مالكان شرکت های تولیدی است. هدف این پژوهش نیز ارزیابی تأثیر ابعاد سه گانه گرایش کارآفرینانه(نوگرایی، ریسک پذیری و پیشگامی) بر موفقیت محصول جدید با تأکید بر نقش میانجی مزیت محصول می باشد. بدین منظور هفت فرضیه تدوین شد. برای جمع آوری داده های لازم جهت ارزیابی فرضیه ها و تحلیل آماری به روش مدل معادلات ساختاری، از پرسشنامه ای استاندارد حاوی 32 سؤال و در پنج بعد استفاده گردید. این پرسشنامه میان نمونه های آماری تحقیق، یعنی 104 مدیر واحدهای تولیدی مستقر در شهر صنعتی رشت توزیع شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که ابعاد گرایش کارآفرینانه، علاوه بر اینکه اثری مثبت و مستقیم بر مزیت محصول و موفقیت محصول جدید دارند، بلکه بصورت غیرمستقیم و بواسطه متغیر مزیت محصول نیز، بر موفقیت محصول جدید اثرگذارند. در انتها نیز، پیشنهاداتی متناسب با یافته های پژوهش، برای بهبود موفقیت شرکت ها جهت ارائه محصولات نو ارائه گردید.

کلید واژگان :

نوگرایی، ریسک پذیری و پیشگامی، مزیت محصول، موفقیت محصول جدید



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک