چکیده :

مقدمه در دنیای متحول امروز ورزش به یک صنعت بین المللی و درآمدزا تبدیل شده است و باشگاه های ورزشی حرفه ای در سراسر جهان برای تامین منابع و هزینه های خود از روش های مختلفی همچون جذب حامیان مالی، تبلیغ کالاهای تجاری، فروش بازیکن، جذب تماشاگران، فروش بلیط و محصولات ورزشی استفاده می کنند) 1(. پس باید گفت ورزش و رشته های یکی از مهمترین نهادهای جوامع مدرن صنعتی می باشد که بخش اعظم جمعیت هر کشوری به اشکال گوناگون با آن سروکار دارند) 2(. یکی از رشته ها، رشته فوتبال می باشد که یکی از پر طرفدارترین و محبوب ترین رشته های ورزشی در سطح بین المللی می باشد. تا جایی که بسیاری از کشورها آن را در ردیف ورزش ملی خود قرار داده اند و در ورزشگاه های خود شاهد حضور هزاران تماشاگر برای تماشای بازی های فوتبال هستند) 3(. با این حال تماشاگران با انگیزه های متفاوتی در ورزشگاه ها حاضر می شوند. اژدری و همکاران) 1331 (، عامل اولویت تماشاگران را بر جذب و حضور تماشاگران در استادیومها موثر دانستند) 4(. المیری و همکاران) 1311 (، سه عامل جذابیت بازی، اولویت های تماشاگران و وجود امکانات و تسهیلات را بر حضور تماشاگران در ورزشگاه ها موثر دانستند ولی عامل اقتصادی را یک عامل موثر در این رابطه ندانستند) 5(. پیس و ژانگ) 2113 ( در پژوهش خود عوامل موثر بر حضور تماشاگران را سه عامل اقتصادی، جذابیت و برنامه ریزی معرفی کردند) 6(.حضور تماشاگران در استادیوم ها می تواند مزایایی زیاد مانند افزایش روحیه تیم مورد علاقه، وارد کردن فشار روحی و روانی بر تیم حریف، کاهش بزهکاری در بین جوانان، درآمدزایی از طریق فروش بلیط و ... شود. بنابراین توجه کردن به عواملی که باعث حضور بیشتر تماشاچیان در استادیوم ها می شود بسیار حائز اهمیت می باشد. در نتیجه هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر حضور تماشاچیان فوتبال می باشد. روش شناسی تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی می باشد که جامعه آماری آن شامل کلیه تماشاچیان تیم فجر سپاسی شیراز 4254( N= ( می باشد. نمونه آماری با توجه به حجم جامعه آماری از طریق جدول کرجسی مورگان شامل 364 نفر تعیین شد) 364 n= (، که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه استاندارد شده المیری و همکاران) 1311 ( می باشد که در 31 سوال در مقیاس 5 ارزشی لیکرت در چهار مولفه تنظیم شده است که روایی و پایایی توسط آنها در حد مطلوبی گزارش گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t تک نمونهای انجام گرفت. دومین کنگره بین المللی علم و فوتبال 51 و 51 آبان 5931 ، آکادمی ملی فوتبال ایران 2 یافتهها جدول 1: نتایج آزمون t تک نمونهای برای تعیین عوامل موثر Sig T DF Test value SD Mean شاخصهای آماری 1/111 11/34 366 3 1/11 3/15 عوامل اقتصادی 1/111 11/31 366 3 1/61 3/ جذابیت بازی 35 1/111 12/15 366 3 1/54 3/ اولویت تماشاگران 33 1/111 1/34 366 3 1/64 3/ وجود امکانات و تسهیلات 31 =1/ همانگونه که در جدول 3 مشاهده میشود با توجه به سطح معناداری ) 111 P( و میانگین به دست آمده که بزرگتر از حد متوسط) 3( می باشد، هر چهار عامل اقتصادی، جذابیت بازی، اولویت تماشاگران و وجود امکانات و تسهیلات به عنوان عوامل موثر بر حضور تماشاچیان فوتبال در استادیوم ها می باشد. بحث و نتیجه گیری نتایج تحلیل دادهها نشان داد هر چهار عامل اقتصادی، جذابیت بازی، اولویت تماشاگران و وجود امکانات و تسهیلات به عنوان عوامل موثر بر حضور تماشاچیان فوتبال در استادیوم ها می باشد. این یافتهها با نتایج تحقیق اژدری و همکاران) 1331 (، المیری و همکاران) 1311 ( بجز در عامل اقتصادی، لو ) 2111 (، پیس و ژانگ) 2113 ( همخوان میباشد. دلیل این ناهمخوانی می تواند تفاوت در جامعه آماری باشد. با توجه به نتایج تحقیق باید گفت، توجه به عواملی که باعث حضور هر چه بیشتر تماشاچیان در ورزشگاه ها می شوند، از اهمیت خاصی برخوردار است. عوامل مالی و تسهیلات ورزشگاه ها از جمله مواردی هستند که در حیطه کاری مدیران و دست اندرکاران ورزش می باشد. پس می توان با بهبود تسهیلات ورزشگاه ها مانند صندلی، اسکوربرد، نظافت، امنیت، کیفیت بهتر چمن، توجه به جنبه های زیبا شناختی ورزشگاه ها موجب حضور هرچه بیشتر تماشاچیان را فراهم آورد.

کلید واژگان :

تماشاچیان،فوتبال،استادیومها



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک