چکیده :

پیشرفتهای چشمگیر در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه های اخیرحوزه تجارت و بازرگانی را بیش از حوزه های دیگر تحت تاثیر قرار داده است و در این بین صنعت بانکداری نیز تحول معناداری را تجربه کرده است. امروزه با توجه به مزایای اقتصادی فراوان سیستمهای بانکداری الکترونیکی از نظر کاهش هزینه ها و افزایش سود اوری بانکها،افزایش کیفیت در ارائه خدمات به مشتریان،رفع محدودیتهای زمانی و مکانی و گسترش حوزه فعالیتهای بانکی و غیره در بسیاری از کشورها، بانکهای با سابقه در کنار فعالیت قبلی خود و با تاسیس بانکهای مستقل به شیوه الکترونیکی به عملیات خود وسعت قابل ملاحظه ای می بخشند.در اين مطالعه از مدل اقتصاد سنجي لاجيت استفاده شده است كه استفاده از خدمات بانكداري الكترونيكي به عنوان متغير وابسته و عوامل اقتصادی درآمد و قیمت سرویس خدمات بانکداری الکترونیکی درایران به عنوان متغیر مستقل و اثر گذار بر تقاضا برای خدمات بانکداری الکترونیکی در نظر گرفته شده اند .همچنین آمار توصيفي این مطالعه با استفاده از نرم افزارSpss 11 و براي برآورد داده ها از نرم افزار افتصاد سنجي Ewives 7 استفاده كرده ايم. نتايج بدست آمده در اين مطالعه حاكي از اين است كه : عواملي مانند شغل آزاد ، دانشجو بودن ، تحصيلات ، درآمد باعث افزايش تقاضا براي خدمات بانكداري الكترونيكي در كشورمان شده است يا به عبارت ديگر عوامل ذكر شده تاثير مثبتي بر تقاضاي مشتريان براي خدمات بانكداري الكترونيكي ارائه شده دارد و عواملي مانند كارمند بودن افراد، عدم اعتماد سوال شونده به خدمات بانكداري الكترونيكي ، متنوع و كاربردي نبودن، در دسترس نبودن، قيمت پائين و كاربرد آسان خدمات بانكداري الكترونيكي تاثير منفي بر تقاضا براي خدمات بانكداري الكترونيكي دارد.

کلید واژگان :

بانكداري الكترونيكي، تقاضا، مدل لوجیت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک