چکیده :

آموزش و سلامت روان کودكان در عصر تکنولوژي با همۀ تجربه¬هاي کسب شده، نیازمند سازمان¬دهی و مدیریت مسائل مختلفی در حوزة برنامه¬هاي درسی، بسته¬هاي آموزشی، استانداردهاي آموزشی، آموزش مفاهیم دینی، وضعیت کتاب کودك، نقش رسانه¬ها و خانواده در تربیت کودك و شادکامی کودکان، اهمیت آموزش مفاهیم علمی و معیارهاي انتخاب کارکنان در محیط¬هاي آموزشی کودکان است. براي دست¬یابی به این امر مهم، روش¬هاي تخصصی آموزشی یکی از راه¬کارهاي خوب و تضمین¬شده براي بهبود هرچه بیش¬تر آموزش نوین و ایجاد زمینۀ مناسب براي سلامت کودکان است. بنابراین، با هدف توسعه و ترویج مبانی علمی آموزش و بهداشت روان کودك و گسترش پژوهش و ارائۀ رویکردهای جدیدی برای حل مسائل مرتبط در حوزه¬هاي فوق، برآنیم تا در حوزه آموزش الکترونیکی به کودکان استثنایی به نتایج به¬سزایی، نائل گردیم. فن¬آوري اطلاعات با هدف توسعه عملي زمينه‌هاي فن¬آوري در آغاز هزاره جديد، به نحوي گسترده راه¬كارهاي عملي خود را در زمینه آموزش در ساختار دانشگاه¬ها جستجو كرده است. بر این اساس محققان و دانشمندان درصدد ارائه تکنیک¬های نوینی جهت افزایش میزان یادگیری در یادگیری الکترونیکی هستند. یکی از مؤثرترین عوامل یادگیری ارتقاء سطح تمرکز حواس یادگیرنده در هنگام آموزش است. در این مقاله، ابتدا به شناخت کودکان استثنایی و سپس به بررسی تأثیر محتوای الکترونیکی چندرسانه¬ای در افزایش میزان سطح تمرکز حواس یادگیرنده به خصوص کودکان استثنائی در هنگام یادگیری الکترونیکی خواهیم پرداخت. جامعه آماری پژوهش را 20 نفر از دانش¬آموزان استثنايي(کم¬توان ذهنی) پايه اول مقدماتي مجتمع آموزشي "پيروزي" واقع در منطقه 1 تهران که در سال تحصیلی 1392-1391 مشغول به تحصیل هستند، تشکیل می¬دهند. جهت انتخاب نمونه از روش نمونه¬گیری تصادفی استفاده شده و از میان طرح¬های آزمایشی موجود، طرح پیش¬آزمون – پس¬آزمون مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج به¬دست آمده از این پژوهش نشان می¬دهند که ميزان پیشرفت تحصیلی مبتنی بر تمرکز حواس دانش¬آموزاني كه با استفاده از روش آموزشی چندرسانه-اي آموزش ديده¬اند، نسبت به دانش¬آموزاني كه با استفاده از روش آموزشی سنتی (سخنراني) آموزش ديده¬اند، بیشتر است.

کلید واژگان :

یادگیری الکترونیکی؛ محتوای الکترونیکی؛ کودکان استثنایی؛ تمركز حواس



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک