چکیده :

اﻣﺮوزه ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮي2 ﺗﻐﯿﯿﺮات اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﻗﺘﺼﺎدي ﻓﺮاواﻧﯽ در ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻬﺎن ﭘﺪﯾﺪ آورده ﻣﺤﻘﻘﺎن اﻫﻤﯿﺖ اﻗﺘﺼﺎدي ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮي و ﻋﻮاﯾﺪ اﻗﺘﺼﺎدي و ارزي اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ را ﺑﺎ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻧﻈﯿﺮ ﺧﻮدروﺳﺎزي و ﻧﻔﺖ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. و ﺑﺴﯿﺎري ﻣﻌﺘﻘﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. زﯾﺮا از ﯾﮏ ﻃﺮف ﻣﻮﻟﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و اﺷﺘﻐﺎل زاﯾﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺟﻬﺎن ﻧﻈﯿﺮ ﻧﻔﺖ و ﮔﺎز داراي ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮔﺮدﺷﮕﺮي3 ﺗﺎ ﺳﺎل 2020 درآﻣﺪ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﻮرﯾﺴﻢ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﻪ 1/6 ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر ﺧﻮاﻫﺪ رﺳﯿﺪ. و ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮي ﻋﻼوه ﺑﺮ ارز آوري ﻓﺮاوان ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﺤﯿﻄﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺷﺪﯾﺪي را ﻧﯿﺰ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دارد. ﻧﻮآوري و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ارزﺷﻬﺎي اﺳﺎﺳﯽ را ﺑﺮاي ﺗﺮﻗﯽ و ﮐﯿﻔﯿﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮي ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﺳﺎزد و از ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن و ﻧﻮآوران ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎي ﻣﺤﺮك اﻗﺘﺼﺎدي ﻧﺎم ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ در اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺣﺮﮐﺎت ﮐﻠﯽ و ﮐﯿﻔﯽ را ﺷﺘﺎب ﺑﺨﺸﺪ و ﻧﻮآوري در ﮔﺮدﺷﮕﺮي ﺑﺮاي ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﮐﻤﺘﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﯾﮏ ﻓﺮﺻﺖ اﺳﺖ ﭼﺮا ﮐﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻮد اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﻗﺘﺼﺎدي اﺷﺘﻐﺎل زاﯾﯽ و ﮐﺎﻫﺶ ﻓﻘﺮ را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دارد. ﻫﺪف از اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎه و ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺻﻨﻌﺖ ﺗﻮرﯾﺴﻢ و ﮔﺮدﺷﮕﺮي در ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ و اﺷﺘﻐﺎل زاﯾﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺜﺎل ﻫﺎي ﻋﯿﻨﯽ در ﺑﺮﺧﯽ از ﮐﺸﻮرﻫﺎ از ﺟﻤﻠﻪ )ﺗﺮﮐﯿﻪ – دوﺑﯽ ( ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

کلید واژگان :

ﺗﻮرﯾﺴﻢ ، ﻧﻮآوري ، ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک