چکیده :

مقدمه: همزمان با رشد تکنولوژی و ورود بازی های رایانه ای به مرز و بوم ما ، این بازی ها به دلیل داشتن جذابیت هاي ناشي از تصاویر متنوع و گيرا، گرافیک بالا، هیجانات زیاد و راحتی استفاده از آن، به سرعت جای خود را در میان کودکان و نوجوانان باز کرده است. دامنه و گستردگي استفاده از این پديده به اندازه ای است که کمتر کودک و نوجواني را می توان یافت که از بازی های رایانه ای بی بهره مانده باشد. اغلب والدين نيز بي آن كه نگران اثرات مخرب اين کالای "تجاری ـ هیجانی" باشند، به رفتار فرزند خود عادت كرده و منفعلانه به اين وضعيت تن داده اند. روش شناسي : تحقيق حاضر درچارچوب روش علي- مقايسه اي يا روش پس از وقوع انجام شد. جامعۀ آماري اين تحقيق را كليه دانش آموزان پسر سال سوم راهنمايي( مدارس دولتي وغيرانتفاعي) بخش لاران شهرستان شهرکرد بوده است. با توجه به اينكه تعداد مدارس راهنمايي دولتي وغيرانتفاعی 20 مدرسه بوده و تعداد كل دانش آموزان پسـر سوم راهنمايي 1509 نفـر مي باشد وبا توجه به امكانات مادي و صرفه جويي در هزينه ودر زمان تعداد نمونه 100 نفر بصورت تصادفي ساده تعيين گرديد.در جمع آوري اطلاعات نيز از پرسشنامه اي محقق ساخته با اعتبار صوري و پايايي 86/ استفاده شده است روش هاي آماري :علاوه برآمارهاي توصيفي همچون فراواني، درصد، بعلت اينكه سطح سنجش اكثر متغيرهاي تحقيق به صورت اسمي وترتيبي است وبررسي رابطۀ دو گروه ( مورد مطالعه ومورد مقايسه) مدنظر است از آمارهاي استنباطي، بخصوص آزمون كاي اسكوئر(2 X) و ضرايب همبستگي في (phi) استفاده شد. نتايج:بازيهاي كامپيوتري بر وضعيت تحصيلي دانش آموزان، افزايش خشونت و پرخاشگري، بيگانگي اجتماعي- فرهنگي، ميزان مشاركت دانش آموزاني كه بازي كامپيوتري انجام مي دهند به نسبت كساني است كه اين بازي ها را انجام نمي دهند بيشتر مي باشد.

کلید واژگان :

بازيهاي كامپيوتري، اثرات رواني اجتماعي، خشونت و پرخاشگري، مشاركت،لاران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک