دو عامل اساسی در اعمال مدیریت عبارت اند از انسان و نظام های عملیاتی سازمان، از آنجایی که نظام های عملیاتی توسط انسان ها به اجرا در می آیند بنابراین مهم ترین سرمایه سازمان منابع انسانی (HR) است، و اکنون مدیران هوشمند آگاهند که هر قدر در زمینه توسعه و ارتقای منابع انسانی سرمایه گذاری کنند، موفقیت، کارایی و برتری رقابتی سازمان خود را تضمین کرده اند. محور هر استراتژی و سیاست سازمانی، و هرگونه بهره گیری از منابع، افراد سازمان هستند. موفقیت یا شکست یک سازمان بستگی کاملی به چگونگی جذب و نگهداری منابع انسانی آن دارد. بنابراین انسان موضوعی است که در کانون توجه نگرش روابط انسانی در مدیریت قرار می گیرد. این نگرش به دو شاخه اصلی به نام های مدیریت رفتار سازمانی و دیگری مدیریت منابع انسانی تقسیم میشود. که این دو با هم مرتبط بوده و مکمل یکدیگر نیز می باشند. شناخت و تغییر رفتار فردی، گروهی و سازمانی، در حوزه مدیریت رفتار سازمانی قرار می گیرد که مدیریت منابع انسانی (HRM) انسان را به عنوان یک عامل حیاتی و ممتاز برای بقا، رشد، رقابت و برتری سازمانی مد نظر قرار می دهد. منابع انسانی به عنوان یکی از منابع سازمانی، در قالب دارایی های با ارزش یک سازمان به شمار می روند، که از آنها جهت طراحی و استقرار استراتژی هایی با هدف افزایش بهره وری و کارایی و در نهایت رشد، قابلیت رقابت پذیری سازمان مورد استفاده قرار میگیرند. مدیریت پاداش به عنوان یک استراتژی مناسب در HRM، علاوه بر اینکه بر روحیه پرسنل می تواند تاثیرگذار باشد، بلکه می تواند نقش مهمی را در جذب و بخصوص نگهداری کارکنان بازی کند. بنابراین لازم است برنامه ریز با داشتن رویه ای منظم، به شناسایی نیاز کارکنان بپردازد تا به تصمیم گیری صحیحی در خصوص مدیریت پرسنل گام بردارد که در نهایت بتواند به اهداف کلان سازمان خود دست یابد.
کلید واژگان :مدیریت منابع انسانی، منابع سازمانی، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت پاداش، نیازهای کارکنان
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148369056449773
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : نخستین کنفرانس ملی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه
- برگزار کنندگان : مرکز توسعه آموزش های نوین ایران (متانا)
- تاریخ ثبت : 1395/10/17 11:46:04
- ثبت کننده : میلاد ابوالقاسمیان
- تعداد بازدید : 234
- تعداد فروش : 0