چکیده :

به موجب ماهیت تعاملی شبکه‌های دیجیتالی، کاربران دیگر در مواجهه با اطلاعات، منفعل نیستند و کاملاً از محتوای پیام‌های دریافت شده آگاه هستند. دیدگاه‌های ارزشيابانه و نگرش‌های انسان نسبت به آموخته‌هایش از اشياء، موقعیت‌ها و انسان‌های ديگر، تنها در شرايطي كه آموخته‌های یادشده از وضوح كافي برخوردار باشند، روشن و شفاف است. اما در اغلب مواقع، آموزش و يادگيري از طریق رسانه¬ها، لزوماً آگاهانه صورت نمی‌پذیرد. بطوریکه طبق مدل ارائه شده در این مقاله، می‌توان ناخودآگاه به عنوان فرستنده به آموزش ديگران پرداخت و یا ناخودآگاه به عنوان گیرنده پیام بر اندوخته‌های شناختي خود افزود. لذا از آنجایی که مخاطبان فعال، توانایی مقابله با فرستنده و مقاومت در برابر پیام‌های ارسال شده را خواهند داشت، می‌توان گفت پنهان بودن برخي پیام‌های ارسالي فرستنده و يا مخفي بودن برخي داده‌های دريافتي از سوي گيرنده، مانع از ایجاد رفتارهایی كه مقصود و يا مطلوب فرستنده نبوده است، توسط آن‌ها می¬گردد. بنابراین همواره از آسیب¬های یاددهی- یادگیری از طریق رسانه¬ها مصون خواهند بود.

کلید واژگان :

یادگیری پنهان، آموزش پنهان، رسانه، مخاطب فعال



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک