چکیده :

با پیشرفت جوامع و تغییر و تحولات سازمانﻫﺎ، نقش دانشگاهﻫﺎ در جامعه نیز گسترش یافته. به نحوی که پژوهش جایگاه ویژهﺍی در وظایف و کارکرد دانشگاه پیدا کرده است. در واقع ارزشيابي و نگاه به آموزش و تحقيق به طور فزايندهﺍي از زاويه اقتصادي امكان پذير شده است. در تطابق با اين تغيير خط مشي، جهت تاﻣﻴﻦ منابع مالی خود، به فعاﻟﻴﺖهای اقتصادی، از جمله تجارﻱسازی ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت روی آوردهﺍند. از طرفی يافتهﻫﺎی پژوهشی تا زماني كه جنبه کاربردي پيدا كنند از اهميت لازم برخوردار نخواهند بود. لذا براي تبدﻳﻞ نتاﻳﺞ تحقيقات به كالا ﻳﺎ خدمات قابل استفاده در سطح جامعه، نيازمند اسناد بالادستی، زﻳﺮساختﻫﺎ، خلاقيت، نوآوري، و ﺑﺴﻴﺎری از فعاليتﻫﺎ و اقدامات متعدد است. بنابراین هدف این تحقیق، تحلیل سیر تکامل تاریخی در تجارﻱسازی پژوهش کشور و بویژه در دانشگاهﻫﺎ است. در پژوهش حاضر از دو روش تحقیق کتابخانهﺍی و تحلیل محتوا، و در دو مرحله استفاده شده است، که در مرحله اول با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اسناد موجود با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی و تحلیل تاریخچه تجارﻱسازی و اسناد بالادستی پرداخته شد. و در مرحله دوم با بررسی میدانی پژوهش با روش تحلیل محتوایی و استفاده از منابع علمی در دسترس، به بررسی پژوهشﻫﺎو پایان نامهﻫﺎی انجام شده در حوزه تجارﻱسازی در دانشگاهﻫﺎی کشور اقدام گردید. نتایج پژوهش نشان داد که عليﺭغم تدوين و تصويب اسناد مختلف در سطح ملي، توجه مناسبي به چگونگي اجراي اين اسناد نشده است. همچنین رویکرد پژوهشگران به تجارﻯسازی در بیش از 95درصد از تحقیقات بعمل آمده از نوع تحقیقات شناسایی شاخصﻫﺎی تسهیلﮔﺮ و بازدارنده تجارﻯسازی در حوزه علوم و مهندسی ﻣﻲباشد به همين دليل لزوم ارزﻳﺎبی و تدوين گزارشﻫﺎي ساليانه از پيشرفت و ميزان تحقق اهداف اسناد تدوين شده، و توجه به کاربردی نمودن تحقیقات در حوزه علوم انسانی و اجتماعی در كشور ضروری است.

کلید واژگان :

تجارﻱسازی پژوهش، اسناد بالادستی، تاریخچه تجارﻱسازی، تحلیل محتوا



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک