چکیده :

در مقاله كنوني، هدف اصلي نويسنده بررسي و واكاوي ابعاد استرس شغلي معلمان معلمان مقطع راهنمايي شهرستان نكا در سال تحصيلي 1397 بود. روش پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي است. جامعه آماري مقاله، تعداد 130 نفر از معلمان مقطع راهنمايي مدارس -98 شهرستان نكا بوده اند. حجم نمونه 80 نفر با استفاده از فرمول تعيين حجم نمونه و به صورت نمونهگيري تصادفي چند مرحله اي متناسب با حجم انتخاب شد. جهت گردآوري داده ها از پرسشنامه استرس شغلي كرياكو وساتكليف استفاده گرديد. روايي محتوايي پرسشنامه توسط 0 محاسبه شد. براي تجزيه وتحليل داده ها / متخصصان مورد تأييد قرار گرفت. پايايي پرسشنامه به وسيله محاسبه ضريب آلفاي كرانباخ 90 مستقل، تحليل واريانس و آزمون تعقيبي شفه) استفاده گرديد. يافته هاي پژوهش t ، تك متغيره t از آمار توصيفي و آمار استنباطي (آزمون نشان داد كه هر يك از ابعاد استرس شغلي يعني حجم زياد كار، فقدان رشد حرفه-اي، عدم منزلت اجتماعي، روابط سرد و نامناسب ميان همكاران، مسائل مربوط به دانش آموزان و كمي حقوق و مزايا بيش از حد متوسط در ايجاد استرس شغلي معلمان مؤثر بوده است. معلمان مرد بيش از معلمان زن از داشتن احساس عدم منزلت در شغل خود دچار استرس مي شدند. همچنين معلمان از روابط سرد و نامناسب همكاران خود بيشتر و از كمي حقوق و مزايا كمتر از معلمان ساير نواحي دچار استرس مي شدند.

کلید واژگان :

استرس ، استرس شغلی ، معلمان ، دوره راهنمایی ، شهرستان نکا



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک