چکیده :

این پژوهش با هدف شناسایی عمده‌ترین موانع و مشکلات آموزش خلاقیت در دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه شهر ارومیه از دیدگاه معلمان در سال تحصیلی 90-89 انجام شد. روش این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده است . جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی مدارس ناحیه‌های یک و دو در شهر ارومیه به تعداد1251 نفر، و حجم نمونه آماری برابر با 296 نفر بوده که به روش تصادفی- خوشه ای انتخاب شدند.برای بررسی دیدگاه معلمان از چهار بعد امکانات و تجهیزات آموزشی، اهداف و محتوای کتب درسی، شیوه‌های تدریس معلمان و میزان تأکید معلمان بر معیار قرار دادن نمره دانش آموزان به عنوان ملاک ارزشیابی، ازپرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که پایایی هر یک از آنهابا استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0، 90/0، 78/0 و 90/0 محاسبه شد .برای تجزیه تحلیل داده ها از آمار توصیفی واستنباطی آزمون T استیودنت برای بررسی میانگین چهار مولفه فوق الذکر وتاثیر آنها بر رشد یا عدم رشد خلاقیت استفاده شد .یافته ها نشان دادند که اهداف و محتوای درسی نسبت به سایر مولفه ها تأثیر بیشتری در ممانعت از پرورش خلاقیت دانش آموز دارند. همچنین معلمان در تمامی سوالات معتقد هستند که به میزان آشنایی و تسلط اندک معلمان بر شیوه‌های تدریس خلاق، بسیار کم توجه شده است. در بعد کمبود و ضعف امکانات و تجهیزات آموزشی مدارس نیز از دیدگاه معلمان عدم استفاده از وسایل تکنولوژی یا سمعی و بصیری و نیز اسباب بازی‌ها هیچ گونه ارتباطی با رشد و پرورش خلاقیت ندارد، در حالیکه استفاده از وسایل و امکانات آزمایشگاهی دارای بیش‌ترین تأثیر بر خلاقیت دارند .

کلید واژگان :

آموزش خلاقیت، امکانات و تجهیزات آموزشی، روش تدریس خلاق، ملاک نمره گذاری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک