قیمتگذاری انرژی برای مصرفکنندگان نهایی معمولا بر مبنای هزینههای عمده فروشی (Wholesale) و خرده فروشی (Retail) صورت میگیرد. قیمت عمده فروشی شامل هزینههای صرف شده توسط شرکتها برای انتقال فرآوردههای انرژی به شبکههای توزیع است. برای مثال، در مورد گاز طبیعی، قیمت عمده فروشی، هزینههای تولید و فرآوری گاز از منابع هیدروکربن داخلی و یا هزینههای واردات گاز طبیعی و حمل آن به نقطه شروع سیستمهای فشار قوی را در بر میگیرد. در مورد نیروی برق نیز این عامل هزینههای مستقیم مربوط به تولید، عملیات و انتقال آن از محل ژنراتورها را پوشش میدهد. علاوه بر عوامل تاثیر گذار بر عرضه فرآورده های انرژی جهت عمده فروشی، عواملی دیگر نیز نظیر مالیاتها، بودجه تخصیصی و سیاستهای مالی بر قیمت عمده فروشی فرآوردههای انرژی موثر است. قیمت خرده فروشی، هزینههای مربوط به فروش فرآوردههای انرژی به مصرفکنندگان نهایی را شامل میشود. این نوع هزینهها نیز بیشتر متوجه مراحل انتقال و توزیع و هزینههای مربوط به اعمال سیاست بودجهای، زیست محیطی و در برخی موارد عوامل سیاسی میباشد. هزینههای انتقال و توزیع در برگیرنده مواردی نظیر هزینههای مربوط به مدیریت سبد انرژی (اندازه و ساختار انرژی مورد تقاضا توسط مصرفکنندگان نهایی)، هزینههای پرسنلی، اطلاع رسانی، هزینههای بیمه ناهماهنگیهای مربوط به انتقال انرژی است. علاوه بر این، قیمت خرده فروشی شامل مخارج (Charges)، عوارض (Duties)، مالیاتها (Taxes) و یارانهها (Subsidies) است
کلید واژگان :مصرف نهایی انرژی، انرژیهای تجدیدپذیر. مالیاتهای انرژی، عرضه و تقاضای انرژی، انرژیهای اولیه و ثانویه
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک