چکیده :

حمایت از کالای ایرانی با بهره¬وری در سازمان¬دهی صنایع رابطه مستقیم و با نهادهای خصولتی متولی اقتصاد رابطه عکس دارد. یکی از مولفه های اصلی در زمینه حمایت از کالای داخلی را، رقابت پذیری شامل می شود. لذا بررسی عواملی که می¬تواند زمینه مناسب برای رقابت در میان عاملان اقتصادی، جهت رقابتی¬تر شدن فعالیت شرکت¬ها درصنعت و بازارها را ایجاد نماید، ضروری می¬باشد. رقابت-پذیری به عنوان ابزاری برای رسیدن به رشد مطلوب اقتصادی و توسعه پایدار در هر کشوری محسوب می¬گردد و با توجه به ضعف ساختار و عمکرد بنگاه¬های اقتصادی در صنعت کشور، شناخت فاکتورهای اثرگذار، درجه¬بندی آنها و بدست آوردن جایگاه در بازارهای جهانی را تسهیل می¬نماید. تاثیر شاخص¬های کلیدی رقابت¬پذیری بر عملکرد صنایع در ایران می باشد. اطلاعات و گزارش¬های انجام شده در این زمینه نشان دهنده یک رابطه مشخص میان رقابت¬پذیری و شاخصه¬ایی همانند قدرت نفوذ، فعالیت¬های صادراتی، شایستگی مدیران، محل و اندازه صنایع می¬باشد. رقابت‌پذیری به معنای توانایی و عملکرد یک شرکت، یک بخش اقتصادی یا یک کشور در فروش و عرضه کالا و خدمات در یک بازار در مقایسه با دیگر شرکت‌ها، زیربخش‌ها، و کشورهای حاضر در همان بازار است.

کلید واژگان :

حمایت از کالای ایرانی، کالا، تولید، کیفیت، رقابت، تبلیغات، توسعه اقتصادی



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک