امروزه محققان تاکید دارند راهکار حل مساله کمبود آب، افزایش عرضه نمیباشد بلکه مدیریت تقاضا است. در سالهای اخیر دو مفهوم آب مجازی و ردپای آب مطرح و به شدت مورد توجه محققان و سیاستگذاران حوزه آب قرار گرفته است. بسیاری بر این اعتقاد هستند که ایده واردات آب مجازی میتواند بهعنوان راهکاری برای حل مساله کمآبی مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد. برایناساس، هدف پژوهش حاضر سنجش تجارت (واردات و صادرات) آب مجازی و میزان ردپای آب در بخشهای اقتصادی استان یزد است. برای این کار از مدل داده-ستانده (جدول سال 1390) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد کل ردپای آب استان یزد در سال 1390 حدود 8/1538 میلیون متر مکعب بوده که حدود نیمی از آن خارجی (خارح از استان) است و 3/65 درصد از آن مربوط به بخش کشاورزی است. همچنین استان یزد در این سال حدود 4/782 میلیون متر مکعب واردات و 7/442 میلیون متر مکعب صادرات آب مجازی داشته است، بنابراین خالص واردات آب مجازی این استان حدود 7/339 میلیون متر مکعب است. بخش «صنایع مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات» بزرگترین واردکننده خالص و بخش «معدن» بزرگترین صادرکننده خالص آب مجازی این استان هستند.
کلید واژگان :رد پای آب، استان یزد، آب مجازی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک