چکیده :

امروزه محققان تاکید دارند راهکار حل مساله کمبود آب، افزایش عرضه نمی‏باشد بلکه مدیریت تقاضا است. در سال‌های اخیر دو مفهوم آب مجازی و ردپای آب مطرح و به شدت مورد توجه محققان و سیاست‌گذاران حوزه آب قرار گرفته است. بسیاری بر این اعتقاد هستند که ایده واردات آب مجازی می‌تواند به‏عنوان راهکاری برای حل مساله کم‌آبی مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد. براین‏اساس، هدف پژوهش حاضر سنجش تجارت (واردات و صادرات) آب مجازی و میزان ردپای آب در بخش‌های اقتصادی استان یزد است. برای این کار از مدل داده-ستانده (جدول سال 1390) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد کل ردپای آب استان یزد در سال 1390 حدود 8/1538 میلیون متر مکعب بوده که حدود نیمی از آن خارجی (خارح از استان) است و 3/65 درصد از آن مربوط به بخش کشاورزی است. همچنین استان یزد در این سال حدود 4/782 میلیون متر مکعب واردات و 7/442 میلیون متر مکعب صادرات آب مجازی داشته است، بنابراین خالص واردات آب مجازی این استان حدود 7/339 میلیون متر مکعب است. بخش «صنایع مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات» بزرگترین واردکننده خالص و بخش «معدن» بزرگترین صادرکننده خالص آب مجازی این استان هستند.

کلید واژگان :

رد پای آب، استان یزد، آب مجازی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک