چکیده :

مقدمه و هدف : دانشگاهها مسئوليت راهنمايي و مشاوره دانشجويان را به منظور رفع نياز دانشجويان در طي تحصيل بر عهده دارند. عملکرد مناسب اساتید راهنما سبب دستيابي مناسب دانشجويان به اهداف آموزشي مي شود . لذا با توجه به اهميت و نقش جايگاه مشاوره و راهنمايي پژوهش حاضر با هدف تعيين وضعیت عملکرد اساتید راهنمای دانشگاه علوم پزشکی لرستان از دیدگاه دانشجویان انجام گرديد . روش كار :در این مطالعه توصیفی-مقطعی 680 دانشجوی ترم سوم و چهارم درتمام مقاطع و رشته های دانشگاه علوم لرستان به صورت سرشماری نمونه پژوهش بودند. ابزار گردآوری پرسشنامه ای بود که بر اساس دستورالعملهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و با ضریب پایایی 79% تهیه و نمره گذاری شد. نمرات در سه سطح عملکرد اساتید راهنما را نشان میدادند. نتایج توسط نرم افزار spss و با روشهای آمار از جمله کای اسکوار تجزیه و تحلیل گردیدند . نتایج : افراد مورد مطالعه در 77/9 % موارد زن و بین رده سنی 35-19 سال بود . بیشترین علت مراجعه به اساتید راهنما به دلیل مشکلات آموزشی (59/2%)بود. دانشجویان عملکرد اساتید راهنما رادر 37/9% موارد نامناسب ، 44/38% متوسط و 17/73% مناسب توصیف نمودند . نتیجه گیری : نتایج حاکی از سطح مناسبی ازعملکرد اساتید راهنما نبود. لذا بایستی ضمن داشتن نگرش مثبت به برنامه مشاوره و راهنمایی تحصیلی برای اجرای آن اقداماتی نظیر پایش عملکرد و نتایج حاصل از فعالیت اساتید راهنما و اجرای برنامه های آموزشی مدون گام برداشت تا بتوان بهره مطلوبی را در راه ارتقاء آرمانهای دانشگاهی برداشت .

کلید واژگان :

استاد راهنما- دانشجو- مشاوره تحصيلي- رضايت- عملكرد.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک