چکیده :

در این پژوهش، تاثیر اندازه و موقعیت تورق بر پارامترهای ارتعاشی تیر کامپوزیتی متعامد متقارن چندلایه به روش‌های تحلیلی، اجزای محدود و تجربی ارایه شده است. در روش تحلیلی، تیر متورق به چهار زیرتیر تقسیم شده و دو مدل مود آزاد و مقید برای مدل‌سازی تداخل دو زیرتیر در محل تورق در نظر گرفته شده است. همچنین اثرات وابستگی کشش-خمش به‌دلیل تقسیم تیر به زیرتیرهای نامتقارن لحاظ شده است. در روش اجزای محدود، تیر کامپوزیتی با اندازه و موقعیت‌های مختلف تورق در نرم‌افزار اجزای محدود آباکوس شبیه‌سازی و فرکانس‌های طبیعی و شکل‌مودها از تحلیل مودال به‌دست آمده است. دو مدل مود آزاد و مقید با درنظرگرفتن شرایط مرزی، قیود، غیرخطی‌ها، شرایط تماسی و المان‌های مناسب شبیه‌سازی شده است. نتایج عددی دو مدل مود آزاد و مقید از هر دو روش تئوری برای تیر کامپوزیتی متعامد متقارن دارای تورق با اندازه و موقعیت‌های مختلف ارایه و مقایسه می‌شود. همچنین به‌منظور بررسی تاثیرات موقعیت طولی تورق‌های نسبتا کوچک بر سه فرکانس اول، پس از ساخت نمونه‌های کامپوزیت، آزمون‌های تجربی آنالیز مودال انجام و برای شرایط مرزی مختلف، فرکانس‌های طبیعی استخراج می‌شود. نتایج حاصل نشان می‌دهد که فرکانس‌های تحلیلی، اجزای محدود و تجربی تطابق خوبی با یکدیگر دارند.

کلید واژگان :

تیر کامپوزیتی چندلایه؛ تورق؛ تحلیل ارتعاشات؛ روش اجزای محدود؛ آنالیز مودال



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک