چکیده :

هدف: هدف تحقيق حاضر بررسي وضعيت كثرت گرايي روش شناختي و ابزاري در مقاله هاي پژوهشي فصلنامه كتاب ايران از 1389 و هم چنين شناسايي رابطه آنها با يكديگر و با نويسنده مسئول مقاله پژوهشي است. - سال هاي 1385 روش پژوهش: روش تحقيق حاضر كتابخانه اي و از نوع تحليل محتوا با رويكرد كمي است در اين روش به استخراج مقول ههاي مورد بررسي در تحقيق از جمله نويسنده و مرتبه علمي، روش شناسي مورد استفاده در مقالهها پرداخته شده است. جامع هي آماري مورد بررسي 161 مقاله پژوهشي منتشر شده در فصلنامه مطالعات ملي كتابداري و سازماندهي اطلاعات (فصلنامه كتاب) در 1389 است.ابزار گردآوري داده ها سياهه وارسي است، كه با استفاده از آن به مشاهده و بررسي مقاله ها و استخراج - سالهاي 1385 مقولههاي مورد پژوهش پرداخته شده است. روش آماري مورد استفاده در اين مقاله جهت پاسخ به سؤالهاي اساسي، آمار توصيفي (فراواني، درصد فراواني) و جهت آزمون فرضيهها، آمار استنباطي آزمون كاي اسكوئر(خي دو) استفاده شده است. نرمافزارآماري مورد استفاده جهت تجزيه و تحليل داده اس. پي. اس. اس. ( 18 ) است. (%36/ يافته ها: بر اساس داده هاي به دست آمده نتايج حاكي از اين است كه از 161 مورد مقاله پژوهشي مورد بررسي 59 مورد ( 46 7%) كثرت گرايي ابزاري انجام دادهاند و هم چنين با توجه به / پژوهش خود را بر اساس روش كثرت گرايي روشي و 12 مورد ( 4 نتايج آزمون كاي اسكوئر، بين كثرت گرايي روش تحقيق و كثرت گرايي ابزار مورد استفاده رابطه معناداري وجود دارد. در حالي كه رابطهاي بين رتبه نوبسنده مسئول از لحاظ مقاطع تحصيلي و درجه دانشگاهي و انتخاب نوع روش تحقيق و ابزار مورد استفاده وجود ندارد. نتيجهگيري: يافته هاي پژوهش در اين تحقيق نشان داد كثرت گرايي روشي و ابزار مورد استفاده در مقال ههاي فصلنامه كتاب ايران 1389 بسيار اندك است. (يعني زير 50 درصد و نزديك به يك سوم مقالات از روش گثرت گرايي – در فاصله سا لهاي 1385 استفاده كردهاند). لذا توصيه ميشود براي استحكام بيشتر پژوهش ها و بالا بردن روايي و پايايي مقالات محققان اهتمام بيشتري به استفاده از روش ها و ابزارهاي متعدد داشته باشند.

کلید واژگان :

كثرت گرايي روشي، كثرت گرايي ابزار، فصلنامه كتاب ايران، مقالههاي پژوهشي



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک