چکیده :

ا ﺧﻮردن ﺧﺘﻼﻻت ﺳﻨﺪروم روان ﻫﺎي ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﭼﺎﻗﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ در ﺑـﻴﻦ دﺧﺘـﺮان ﻧﻮﺟـﻮان اﻓـﺰاﻳﺶ ﺻـﻌﻮدي ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻟﺬا ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ اﻳﻦ اﺧﺘﻼل، ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑـﺎ ﻫـﺪف اﺛﺮﺑﺨﺸـﻲ آﻣـﻮزش ﻛﻨﺘـﺮل ﺗﻜﺎﻧـﻪ ﺑـﺮ ﺑﻬﺒـﻮد راﻫﺒﺮدﻫﺎي ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻫﻴﺠﺎن ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ اﺧﺘﻼل اﺟﺘﻨﺎب ﻣﺤﺪودﻳﺖ ﻏﺬا اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓـﺖ .ﭘـﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿـﺮ ﭘﮋوﻫﺸـﻲ ﺷﺒﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ، ﭘﻴﺶ ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ آزﻣﻮن ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل. ﺑﻮد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﮋوﻫﺶ آﻣﺎري ﺣﺎﺿﺮ ﻛﻠﻴﻪ داﻧـﺶ آﻣـﻮزان راﻫﻨﻤـﺎﻳﻲ ﺷﺸﻢ، ) ﻫﻔﺘﻢ و ﻫﺸﺘﻢ (و اول دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻫﻤﺪان ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﻪ اﺧﺘﻼل اﺟﺘﻨﺎب و ﻣﺤﺪودﻳﺖ ﻏﺬا ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻮدﻧـﺪ ﻛـﻪ 24 از اﻳﻦ ﺗﻌﺪاد ﺑﻪ 2 ﻧﻔﺮ) در ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ و ﻛﻨﺘﺮل ( ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻮرت اﻳﻦ ﮔﻴﺮي در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ . ﺑﻴﻤـﺎران ﺑـﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺗﺸﺨﻴﺼﻲ ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ و ﻣﻘﻴـﺎس دﺷـﻮاري ﺗﻨﻈـﻴﻢ ﻫﻴﺠـﺎﻧﻲ در 2008 ﮔﺮاﺗـﺰ و روﻣـﺮ) ﮔﺮاﺗـﺰ و روﻣـﺮ، ( ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن، ﭘﺲ ﭘﻴﮕﻴﺮي آزﻣﻮن و ﻣﻮردﺑﺮرﺳﻲ. ﻗـﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨـﺪ ﺳـﭙﺲ ﮔـﺮوه 8 آزﻣـﺎﻳﺶ در 1/15) ﺟﻠﺴـﻪ ﺗـﺎ ﺗﺤﺖ 1/45 دﻗﻴﻘﻪ ( ﻣﻬﺎرت آﻣﻮزش ﻗﺮار ﻫﺎي ﻛﻨﺘﺮل ﺗﻜﺎﻧﻪ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ داده و ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺗﺤﻠﻴﻞ از ( ﻛﻮوارﻳـﺎﻧﺲ) ﻣـﺎﻧﻜﻮا ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗـﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨـﺪ .ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿـﺮ ﻧﺸـﺎن داد ﻛـﻪ ﺑـﻴﻦ دو ﮔـﺮوه آزﻣـﺎﻳﺶ و ﻛﻨﺘـﺮل ﺑﻌـﺪ از اﺟـﺮاي درﻣﺎن ﮔﺮوﻫﻲ ﻫﺎي در ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎي ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ) p < 0/01 داري وﺟﻮد دارد .(ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﭘـﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ اﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮات در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﻴﮕﻴﺮي ﺣﻔﻆ ﺷﺪه اﺳـﺖ و ﻣـﻲ ﺗـﻮان از ﻧﺘـﺎﻳﺞ اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺑﻴﻤﺎراﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ درد و رﻧﺞ ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﻣﺒﺘﻼ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻬﺮه ﮔﺮﻓﺖ.

کلید واژگان :

ﺗﻜﺎﻧﻪ، ﻫﻴﺠﺎن، . ﺧﻮردن، اﺟﺘﻨﺎب، ﻣﺤﺪودﻳﺖ ﻏﺬا



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک