چکیده :

زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی یکی از مهم ترین علل سازش نایافتگی های دانش آموزان است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهار توجه بر سوگیری توجه و حساسیت اضطرابی دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر 14 ساله با نشانگان اختلال اضطراب اجتماعی شاهرود در سال تحصیلی 96-95 بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. هر دو گروه قبل از اجرای آموزش ممقیاس های کنون توجه، اضطراب اجتماعی و حساسیت اضطرابی را تکمیل کردند .گروه آزمایش طی 8 جلسه یک ساعته تحت آموزش مهار توجه قرار گرفتند اما گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس یک متغیره استفاده شد. یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد نمرات گروه آزمایش در مقایسه با نمرات گروه گواه در متغیر حساسیت اضطرابی و سوگیری توجه به طور معنادار کاهش یافته است. نتیجه گیری: آموزش مهار توجه می تواند به واسطه مختل سازی نشانگان شناختی- توجهی و تقویت فراشناخت به کاهش سوگیری توجه و حساسیت اضطرابی دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منجر شود.

کلید واژگان :

اختلال اضطراب اجتماعی، مهار توجه، سوگیری توجه، حساسیت اضطرابی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک