امروزه رسانه¬های اجتماعی به عنوان عامل تغييرات در عصر حاضر محسوب می¬شوند. رسانه¬هايی كه قرار است جایگزین رسانه¬های جمعی شوند؛ چرا که جنس مخاطب اين رسانه مخاطب منفعل نيست، بلكه جنس آن¬ها كاربران توليدكننده محتوا است. به¬طوری¬که می¬توان گفت امروزه مخاطب در رسانه¬های اجتماعی حضور بيش¬تر و تعاملات سريع¬تری نسبت به رسانه-های جمعی دارند. سرعت و شتاب اخبار امروز به نحوی گسترش يافته است كه ديگر مخاطب، تحمل و صبر با تأخير اخبار را ندارد و به دنبال اخبار لحظه¬ای و پوشش همه جانبه است. رسانه¬های اجتماعی در حال جوش و خروش از طريق محتوا هستند. محتوای الکترونیکی كه كاربران آن¬ها را خلق و به اشتراك می¬گذارند. بنابراين محتوای ایجاد شده به عنوان دانش یا سرمايه اجتماعی در رسانه¬های اجتماعی ایجاد می¬شود كه هر رسانه¬ای، سازمان يا دولتی به دنبال استفاده از اين سرمايه اجتماعی است. شبکه¬های اجتماعی با ایجاد حلقه¬های ارتباطی در راستای ترویج کتابخوانی و انتشار و تبادل کتاب گسترش یافتند. کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه، امروزه یکی از شاخص¬های توسعه کشورها به شمار می¬رود. زمانی که هدف از عضویت در شبکه¬های اجتماعی، ترویج کتابخوانی باشد دیگر نمی¬توان از همان روش¬های سنتی فرهنگ¬سازی رسانه¬های جمعی، در شبکه¬های اجتماعی اینترنتی به عنوان رسانه¬های نوین بهره گرفت. در اين مقاله سعی داریم، با بیان ویژگی¬های شبکه¬های اجتماعی به عنوان یکی از رسانه¬های اجتماعی، جنبش کتابخوانی را با هدف افزایش دانش¬رسانه¬ای از طریق شبکه¬های اجتماعی کتاب محور در فضای سایبر تبیین نمائیم.
کلید واژگان :شبكه¬های اجتماعی، کتابخوانی، محتوای الکترونیکی، رسانه های اجتماعی، دانش رسانه ای.
ارزش ریالی : 150000 ریال
با پرداخت الکترونیک