چکیده :

مقدمه: روابط بینفردی بسیار ارزشمندند، به همین دلیل در برابر بسیاری از موانع یا مشکلات آسیبپذیر جلوه میکنند. تداوم روابط بین فردی سالم و پویا نیازمند یادگیری مهارتهای بین فردی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر بر اضطراب و هراس اجتماعی دانشجویان بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجوان دختر دانشگاه آزاد اسلامی همدان در سال 1393 بودند. از این میان تعداد 16 دانشجو که در پرسشنامه هراس و اضطراب اجتماعی ترنر نمره یک انحراف بالاتر از میانگین را کسب نموده انتخاب گردیده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آموزش مهارتهای ارتباط بین فردی در 1 جلسه 92 دقیقهای در مورد گروه آزمایش انجام شد و به گروه کنترل، آموزشی داده نشد. نمرات پیش آزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماهه بعد از دوره آموزش در مورد هر دو گروه، با روش تحلیل واریانس چند متغیری و تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از انجام مداخله در مرحله پس آزمون تفاوت همچنین نتایج نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیگیری نسبت .)P = 2/ معنیداری وجود دارد ) 221 به پیش آزمون تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: به نظر میرسد آموزش مهارتهای ارتباطی از طریق تاثیرگذاری بر مؤلفه ارتباط بین فردی، نشانههای هراس اجتماعی را کاهش میدهد.

کلید واژگان :

مهارتهای ارتباط مؤثر، اضطراب، هراس اجتماعی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک