چکیده :

جهانی شدن ارتباطات،محصول صنعت همزمان ارتباطات است که امکان رابطه حاضربا غایب رابصورت هم زمان فراهم کرد.این پدیده جدید تاثیر فراگیری در همه عرصه‌های زندگی بشر دارد به همین دلیل در سه دهه اخیر ادبیاتی که راجع به جهانی شدن تولید شده بیش از ادبیاتی است که طی 200 سال در مورد مدرنیته شدن تولید شده است.بیشتر مواقع وقتی کلمه "Globalization" مطرح می‌شود عده‌ای آن را جهانی شدن و برخی جهانی سازی ترجمه می‌کنند اما هر دو واژه هم در انگلیسی و هم فارسی فاقد معنای واقعی این کلمه است. واقعیت حکایت از این موضوع دارد که ما دو نوع جهانی شدن داریم یکی جهانی شدن در فضای فیزیکی و دیگری جهانی شدن در فضای مجازی.صنعت جهانی شدن در فضای فیزیکی صنعت حمل و نقل است. هر چقدر صنعت حمل و نقل سریعتر شود جهان در بعد فیزیکی کوچکتر می‌شود.صنعت ارتباطات نیز مرجع جهانی شدن در فضای دوم یعنی فضای مجازی است. در این فضا قانون فاصله و سرعت تغییر می‌کند در فضای فیزیکی به دلیل آن‌که قانون فاصله و سرعت وجود دارد شما باید یک فاصله ای را طی کنید اما وقتی که فاصله حذف شود به طبع آن حرکت و سرعت نیزبی معنا و یا کم معنا می‌شود. در این مقاله، بعد دوم جهانی شدن، یعنی جهانی شدن ارتباطات مجازی را مورد تبیین و بررسی قرار خواهیم داد و به این سوال اصلی که چگونه می توان بحران هویت ناشی از جهانی شدن ارتباطات مجازی پاسخ داد و با آن مقابله کرد، می پردازیم. یافته های مقاله کما اینکه در ادامه بدان خواهیم رسید حاکی از این موضوع دارد که بازگشت به ارتباطات مستقیم و چهره به چهره با کارکردها و شاخص هایی که دارد، بهترین رویکرد در این زمینه می باشد. پژوهش کنونی با استفاده از روش های جامعه شناسی تاریخی و تلفیق آن با روش تحلیلی- توصیفی و نیز استفاده از تئوری دهکده جهانی درصدد ارائه تحلیلی علمی و جامع از این موضوع می باشد.

کلید واژگان :

جهانی شدن، ارتباطات، بحران هویت، دهکده جهانی، ارتباطات چهره به چهره



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک