یکی ازمهمترین نهادهایی که در زمینه پرورش مهارتهای اجتماعی نقش دارند، آمـوزشوپـرورش اسـت. مدرسه بهعنوان یک پایگاه مهم آموزشی تأثیر غیر قابلانکاری در امر تربیت دانشآموزان دارد. هدف از این پژوهش بررسی نقش برنامه درسی پنهان در رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان در مدرسههای دوره متوسطه دوم شهر بوشهر بوده است. روش تحقیق آن توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری آن شامل تمامی دانشآموزان دوره متوسطه شهر بوشهر در سال تحصیلی ۹۴- ۱۳۹۳ بوده است که تعداد ۳۶۲ نفر از آنها براساس روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه که براساس مقیاس لیکرت تنظیم شده بود، استفاده کردیم. تجزیه و تحلیل دادهها هم با استفاده از نرمافزار «SPSS» و روشهای آماری در سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتههای تحقیق نشان دادند: برنامههای درسی پنهان و ابعاد آن، همچون جو اجتماعی، ساختار فیزیکی و روابط درونی مدرسه، با میزان مهارتهای اجتماعی همبستگی معناداری دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر برنامه درسی پنهان و ابعاد آن، ۳۷/۰ درصد از تغییرات در وضعیت مهارتهای اجتماعی دانشآموزان را تبیین میکند
کلید واژگان :مهار تهای اجتماعی، برنامة درسی پنهان، جو اجتماعی مدرسه، ساختار فیزیکی مدرسه، روابط درون مدرسه
ارزش ریالی : 150000 ریال
با پرداخت الکترونیک