چکیده :

هدف این پژوهش، ابتدا بررسی رابطه میان عدم اطمینان های محیطی (محاسبه شده با معیار ضريب تغييرات فروش و تغييرپذيري پيش بيني سود هر سهم) با مدیریت سود و بازده سهام شرکت بوده و سپس بررسی می شود آیا توانایی مدیر بر این رابطه اثر گذار است یا خیر. بدین منظور تعداد 119 شرکت از شرکت های بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390 الی 1394 انتخاب شده و با روش های آماری همبستگی و رگرسیون چند متغیره، فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مدیران در مواجهه با عدم اطمینان های محیطی، جهت کاهش نوسانات سود، اقدام به مدیریت سود می نمایند همچنین نتایج نشان می دهد بازار عدم اطمینان های محیطی ایجاد شده از طرف مشتریان (ضریب تغییرات فروش) را درک نموده و به این عدم اطمینان ها واکنش نشان می دهد (این نوع عدم اطمینان دارای محتوای اطلاعاتی می باشد) اما به عدم اطمینان های محیطی ناشی از تردید مدیر در مورد سود هر سهم واکنش نشان نمی دهد. در نهایت نتایج پژوهش نشان می دهد توانایی مدیران شرکت های نمونه، در بازه زمانی پژوهش، تاثیر معناداری بر رابطه میان عدم اطمینان های محیطی با مدیریت سود و بازده سهام ندارد.

کلید واژگان :

عدم اطمینان های محیطی؛ توانایی مدیر؛ مدیریت سود؛ بازده سهام.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک