چکیده :

این پژوهش با کاربرد مدل شبکه ای فناوری درتوسعه فرهنگ کارآفرینی روستایی و اشتغال و تبیین عامل های مؤثر بر آن به روش پیمایشی انجام شده است. هدف اصلی ازاین تحقیق الزاماً كاربردپذيري آن درحوزه فناوري‌هاي برتر نيست, بلكه مي‌توان آن را به روشي موفقيت‌آميز درحوزه فناوري‌هاي سطوح متوسط و پايين نيز بكار گرفت. در توسعه فرهنگ كارآفريني چند هدف اساسي دنبال مي‌شود: ايجاد بستر لازم براي تربيت كارآفرينان روستايي، تشويق روستاييان به مشاركت فعالانه در طرحهاي كارآفريني روستايي، تشويق سازمانهاي دولتي و غيردولتي به حمايت از فعاليتهاي كارآفريني در روستاها.2- آموزش كارآفريني، برگزاري دوره‌هاي آموزش كارآفريني و ارائه مشاوره، از سياستهاي عمده توسعه كارآفريني در روستاهاست. هدف فرعی تعیین اهمیت نسبی توسعه فرهنگ کارآفرینی روستایی و اشتغال از دیدگاه تصمیم‌گیرندگان با استفاده از روشAHP فازی و تبدیل مقادیر عددی فازی به مقادیر قطعی و رتبه‌بندی نهایی است.در این تحقیق ابتدا با طراحی پرسشنامه به طریق ماتریس مقایسه زوجی از تصمیم گیرندگان در مورد تعیین اهمیت هرگزینه نسبت به سایر گزینه‌ها سوال پرسیده می‌شود. به منظور تعیین وزن اهداف از روش‌های مختلفی از قبیل روش میانگین هندسی و حداقل مربعات لگاریتمی استفاده می‌شود. نتایج حاصل از AHP نشان داد که شاخص‌هایی از قبيل توسعه کشاورزی، توسعه فرهنگی و آموزشی، توسعه کارآفرینی، پرورش (گل و گیاه) و فاصله ميان فناوری های سطوح پایین و متوسط در محاسبات اين مدل گنجانده شده است و انطباق بیشتری با فناوری های سطوح پایین و متوسط، آموزش کارآفرینی و توسعه فرهنگ کارآفرینی دارد.

کلید واژگان :

فناوری های علمی ،توسعه فرهنگ ،کارآفرینی روستایی، اشتغال



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک