چکیده :

صنعت و هنر بسته بندی چنان گسترده ،عمیق ودارای جلوه های گوناگون است ، که تمام وجوه آن را نمی توان یکباره باز شناخت .امروزه بسیاری از مردم ودست اندرکاران متوجه اهمیت بسته بندی به عنوان پدیده ای که روند وطرز زندگی وروابط تجاری ماراتغییر داده ومی دهد،شده اند. کتاب نگاهی به طراحی بسته بندی که در 4 بخش با عناوین «اهمیت بسته بندی »،« فواید بسته بندی» ، «طراحی بسته بندی» و«فن آوری بسته بندی » وده فصل به نگارش درآمده است ،گام مهمی در راستای تحقق به اهداف گرافیک کشورمان می باشد که با توجه به محدودیتهایی که از لحاظ آثار تألیف شده وارائه دستورالعملهای مؤثر در این زمینه و از دیدگاهی دیگر صنعت اعمال می شود ، می تواند جایگاه مناسبی بیابد. بسته بندی نماینده وپیام رسان پدیدآورندگان کالاست ،شخصیت ،هویت واهمیت کالا وتولیدکنندگان آن در ورای طراحی وساخت آن نهفته است.در واقع بسته بندی روح محصول وسازنده آن است. اهمیت بسته بندی بشر به منظور بهره گیری وحفاظت از محصولات ، از گذشته های بسیار دور انواع بسته بندی ها را به خدمت گرفت. در یکی دو قرن اخیر بسته بندی از نقش سنتی خود بسیار فراتر رفته ،به ابزاری برای تبلیغات وجذب مشتری تبدیل شده است . مجموعه فعالیتهای مختلف طراحان گرافیک ، چون درختی تناور از یک ریشه نشأت می گیرند. ریشه ای که از یک سو از فکر وخلاقیت طراح تغذیه می شودواز سوی دیگر از نیازهای جامعه ، مسائل فنی وتکنیکی وخواست سفارش دهندگان و مشاوران گوناگون ،سیراب می گردد. طراحی بسته بندی ، از میان مجموعه فعالیتهایی که جزو طراحی گرافیک قرار می گیرند، بیشترین نقطه اشتراک را با نحوه کارهای هنرمندان طراحی صنعتی ومعماری دارد. نویسنده سه بعدی بودن موضوع کار را وجه اشتراک عمده آنها می داند. نکته بعدی مورد توجه وی در این زمینه این می باشد که در هنرهای کاربردی ( گرافیک ، معماری ،طراحی صنعتی ) مخاطب ناخواسته وبدون میل قبلی ، با اثر هنری روبه رو می شود.اما در هنرهای غیرکاربردی یا محض مخاطب اغلب با آمادگی وخواست خود به موزه ها وگالری ها می رود. گذاری بر سیر تحولات طراحی بسته بندی در دهه های اخیر نکته بعدی مورد توجه نویسنده می باشد.

کلید واژگان :

گرافیک -صنعت - بسته بندی



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک