چکیده :

بازخورد هر گونه اطلاعاتي است كه در مورد صحت و تناسب يك پاسخ ارائه ميشود. جهت تعيين تأثير بازخورد به زبان مادري و فارسي بر پيشرفت خواندن و نوشتن دانشآموزان دوزبانه (كردي- فارسي)، از دانشآموزان پسر پايه چهارم ابتدايي يك مجتمع آموزشي در شهرستان اشنويه، 45 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگيري خوشهاي انتخاب شدند. دانشآموزان در سه گروه مجزا قرار گرفتند: گروه آزمايشي اول كه بازخورد به زبان مادري دريافت كردند، گروه آزمايشي دوم كه بازخورد به زبان فارسي دريافت كردند و گروه كنترل كه هيچگونه بازخوردي دريافت نكردند. به منظور جمعآوري دادهها، از يك آزمون پيشرفت تحصيلي كه توسط محقق طراحي شده بود، استفاده شد. يافتههاي حاصل از تحليل كواريانس نشان داد كه ارائه بازخورد به زبان مادري تأثير معنيداريي بر پيشبرد خواندن و نوشتن دانشآموزان دوزبانه دارد و بين گروه آزمايشي اول (كه بازخورد به زبان مادري دريافت كردند) و گروه كنترل (كه بازخورد دريافت نكردند)، تفاوت معنيداريي مشاهده شد. اما بين گروه آزمايشي دوم (كه بازخورد به زبان فارسي دريافت كردند) و گروه كنترل تفاوت معنيداريي وجود نداشت. اين يافتهها نشان داد كه ارائه بازخورد به زبان فارسي تأثير چنداني بر پيشرفت خواندن و نوشتن دانشآموزان دوزبانه نداشته است. براساس يافتههاي پژوهش حاضر ميتوان گفت كه ارائه بازخورد به زبان بومي به دانشآموزان دوزبانه ميتواند در بهبود عملكرد آنان مؤثر باشد.

کلید واژگان :

بازخورد به زبان مادري، بازخورد به زبان فارسي، مهارت خواندن، مهارت نوشتن، دانشآموز دوزبانه



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک